نکات مهمی در مورد انتخاب سوئیچ شبکه
با افزایش تعداد کاربران کامپیوتر هر سازمان، نیاز به گسترش شبکه سازمان بیشتر میشود. از این رو باید برای خرید سوئیچ شبکه دقت کنید سوئیچ شبکه مناسب با استانداردهایی که در آینده اتخاذ می شود برای شبکه انتخاب و استفاده شود.
سوئیچ در واقع شبیه به یک هاب عمل می کند و میتواند بخش های مختلف یک شبکه و تجهیزاتش را با یکدیگر مرتبط سازد. لذا بهتر است قبل از انتخاب سوئیچ شبکه و خرید آن مواردی را در قالب یک چک لیست آماده کنید و برای انتخاب سوئیچ شبکه استفاده کنید.
اصول انتخاب سوئیچ شبکه و نحوه عملکرد آن
اصول کار سوئیچ این است که در قالب یک جعبه تقسیم برای توزیع «Packet»های داده نصب میشود. این دستگاهها تفاوتهایی نیز با یک «Hub» دارد.
سوئیچ بر خلاف Hub در لایه دو و سه کار می کند.
به همین خاطر است که میتوانند بسته های اطلاعاتی را مدیریت کنند. این دستگاهها با توجه به آدرس «MAC» هر کامپیوتر تصمیم می گیرند که این دادهها را به کدام کامپیوتر ارسال کنند.
نکته دیگر این است که این آدرسهای MAC در یک جدول به نام «Source Address Table» که به اختصار «SAT» مینامند، ذخیره میشود. امروزه ظرفیت این جدول در سوییچهای شبکه کوچک به 4096 بایت و حتی بیشتر نیز رسیده است. میزان حافظه SAT با میزان بزرگی شبکه شما رابطه مستقیم دارد.
انواع سوئیچ شبکه
سوئیچها توسط شرکتهای بسیاری تولید میشوند و انواع گوناگونی دارند با این حال بر اساس نوع نرم افزارشان به دو دسته کلی تقسیم بندی میشوند:
- سوییچ شبکه مدیریتی
- سوییچ شبکه غیر مدیریتی
برای سوئیچ شبکه مدیریتی، امکان دسترسی به مکان سوییچ و برنامه ریزی برای آنها وجود دارد. این امکان به مدیران شبکه اجازه میدهد تا از هر جایی به شبکه خود نظارت داشته باشند. در مقابل؛ سوئیچ غیر مدیریتی هیچ یک از امکانات گفته شده برای سوئیچ شبکه مدیریتی را ندارد و تنها همان عملکردی را دارد که شرکت سازنده آن برایشان برنامه ریزی کرده است.
همانگونه که توضیح داده شد، نوع سوئیچ شبکه با توجه به نیازمندیهای شبکه شما انتخاب خواهد شد. به طور کلی کاربرد سوئیچ مدیریتی برای استفاده شرکتی است چرا که باید فیلترینگ مناسبی برای ورود افراد غیر مرتبط در هر بخش صورت گیرد و از ارسال اطلاعات به افراد نامرتبط جلوگیری شود.
در مقابل انتخاب سوئیچ شبکه غیرمدیریتی در مواردی است که کاربری خانگی باشد؛ هرچند در شبکههای کوچک شرکتی نیز استفاده میشود.
البته دسته بندی جدیدی به نام سوئیچ شبکه صنعتی نیز در بازار وجود دارد که کارکردی مشابه با سوئیچ مدیریتی دارد و از فیبر نوری نیز برای ارسال اطلاعات استفاده میکند. این سوئیچها به گونهای ساخته شدهاند که در دمای بسیار بالا و موقعیتهای سخت نظیر انتقال داده و ترافیک سنگین دوام و عملکرد بالایی داشته باشند. در واقع سوئیچ شبکه صنعتی مشتق شده از دسته سوئیچ شبکه مدیریتی است.
پاسخهای موثر در انتخاب سوئیچ شبکه
پاسخ به سوالات زیر میتواند به شما در انتخاب سوئیچ شبکه کمک کند تادقیقا متوجه شوید
- دنبال چه چیزی هستید؟
هر اندازه که در پاسخ به این سوالات دقت کنید، میتوانید مطمئن باشید لازم نیست فهرست بلند بالایی از انتخاب سوئیچ شبکه را بررسی کنید چرا که سوییچها به طور کلی دارای تفاوت های بسیار جزئی از نظر کیفیت، کارکرد و قیمت هستند و چنانچه از نیازمندی شبکه خود مطلع نباشید نمی توانید ادعا کنید که سوئیچ مناسب با سازمان خود خریداری کردهاید.
- قصد استفاده از چه نوع سوئیچی دارید؟سوئیچ شبکه مدیریتی یا سوییچ شبکه غیر مدیریتی؟
- آیا نیازمند مدیریت سوییچ خود هستید؟
- در شبکه خود چند کاربر دارید؟ آیا این تعداد قابل افزایش است؟
- آیا به برخی عملکردهای خاص نظیر «Captive Portal» یا «VoIP Helper» نیاز دارید؟
- آیا میتوانید برای فناوری «Green Ethernet» که موجب بازدهی بالا در مصرف انرژی به واسطه طراحی بدون فن میشود، هزینه کنید؟
- چه انتظاراتی از سوئیچ خود خواهید داشت؟ قابلیت کار در لایه 2 ؟ یا لایه 3؟ یا قابلیت تشخیص درستی کابل یا ...
- ویژگیهای فیزیکی سوئیچ نظیر درگاهها و اندازههایشان باید چگونه باشد؟
پاسخ به سوالات بالا در کنار شناخت جمعی از برترین برندهای تولید کننده سوئیچ نیز می تواند به شما در انتخاب سوئیچ شبکه و خرید سوئیچ با کیفیت کمک شایانی کند. این برندها شامل: «3com»، «HP»، «D-Link»، «Cisco»، «Linksys»، «Nortel» و «IBM» هستند.
دلایل استفاده از سوئیچ شبکه
اکنون که درباره سوئیچ شبکه و انتخاب سوئیچ شبکه توضیحاتی را به شما ارائه میدهیم، فناوری شبکههای بیسیم در حال پیشرفت و جا افتادن است. با این حال شبکههای سیمی زیرساخت اصلی هر شبکهای است.
امروزه وظیفه توضیح packetها به عهده سوئیچ است چرا که در گذشته Hub ها نمیتوانستند آدرس MAC یک سیستم را بگیرند و اطلاعات را با توجه به جداول خود دسته بندی و ارسال کنند.
با اینکه Hubها پهنای باند شبکه را در مقایسه با سوئیچهای شبکه کاهش میدهند اما بازهم به واسطه اهمیت دادهها نمیتوان بیخیال استفاده از سوئیچها به جای هابها شد. دلیل بعدی استفاده از سوییچ، دامنه کیفیت و توانایی کیفی و کارکردی متنوع آنها است. این دستگاهها با توجه به شبکههای مختلف و بزرگ و کوچک از قیمتهای چند ده هزار تومانی تا قیمتهای نجومی میلیونی به بازار عرضه شدهاند و تنها شما می توانید سوییچ مناسب خود را با پاسخ به سوالات بخش قبل در میان انبوهی از این دستگاهها انتخاب کنید.
آشنایی با روشهای ارسال packet ها برای انتخاب سوئیچ شبکه
همانطور که گفته شد، سوییچ از سه راه متفاوت با توجه به مدل خود packet ها را منتقل میکند.
ساده ترین روش «Store and Forward» نام دارد.
در واقع سوییچ در آن کل بسته داده را دریافت و ذخیره، سپس بررسی میکند. پس از آنکه درگاه مقصد در جدول SAT مشخص شد؛ سوئیچ آن را با «CRC» موجود در packet ها مقایسه میکند. اگر این دو عدد برابر باشند، داده ها ارسال خواهد شد.
هر چه طول دادهها بیشتر باشد، زمان پردازش و انتظار سوییچ بیشتر خواهد بود. این بیشترین زمان پردازش به نام «MTU» شناخته میشود. ایراد استفاده از این حالت اینست که در این روش توانایی کمی در اصلاح خطاها وجود دارد زیرا اگر در یک پردازش، زمان پردازش بیشتر از MTU باشد، داده ارسال نخواهد شد. نام دیگر این روش به فارسی، روش ارسال «بدون پکتهای ریز» میباشد. این روش هنوز در سوییچهای کوچک و ارزان قیمت استفاده می شود.
در روش بعدی که به نام «Fragment-free» شهرت دارد، حالتهای خطا در روش قبلی محاسبه نمیشود.
در مقابل تنها مقصد packet ها مشخص شده و سپس به آدرس مقصد صحیح ارسال میشود. این روش به علت عدم ذخیره و مقایسه نسبت به روش قبلی سریعتر خواهد بود، اما در مقابل اجازه تبدیل سرعتهای LAN را نیز نمیدهد. این روش نیز در تمام سوییچها قابل انجام است.
در روش نهایی که تنها در سوییچهای مدرن و گران قیمت دیده میشود و امروزه از پرکاربردترین حالتهای یک شبکه به حساب میآید. روش « Cut Through » نام دارد.
در این روش بررسی packet ها قبل از ارسال صورت می گیرد. این حالت امکان تبدیل سرعتهای LAN را نیز فراهم می کند. این روش به طور کلی مزایای دو روش قبلی را در خود دارد. در واقع مقایسه ی روش اول و عدم محدودیت ظرفیت دادهها را در خود دارا است. با تمام این اوصاف مناسبترین سوییچ برای شبکه شما به تجهیزات دیگر شبکه شما نیز بستگی دارد.
لایه 2 یا لایه 3 چیست؟
همانطور که پیشتر نیز در مورد انتخاب سوئیچ شبکه گفته شد، هر سوییچ می تواند بر روی لایه دو یا سه در مدل «OSI» کار کند. سوییج لایه دو برای ارتباط میان دستگاه های داخل همان شبکه به کار می رود. در واقع لایه دو بیشتر در سوییچ شبکه غیر مدیریتی به کار می رود و رابطی برای پیکربندی و مدیریت بر روی درگاه ها ندارند و توسط سازنده اصلی سوییچ، برنامه ریزی شده اند.
اینگونه سوییچها بعد از پردازش دیتا، آن را به لایه ای به نام «Data Link Layer» میبرند.
با این حال سوییچ هایی در بازار عرضه شده اند که برخی ویژگی های سوییچ های لایه سه را نیز دارند و می توانند برخی پیکربندی ها را در خود قبول کنند. به اینگونه سوییچها «Smart Switch» میگویند.
در مقابل سوییچ های لایه دو، سوییچ های شبکه مدیریتی یا لایه سه هستند که از قابلیت های جدیدی نظیر «VLAN» و «QoS» بهره میبرند.
این سوئیچ دیتا را در لایهٔ شبکه پردازش میکند. در واقع عملکرد سوییچهای لایه سه به گونه ایست که به آن «روتر» نیز می گویند.
به امنیت شبکه توجه داشته باشید
وقتی صحبت در مورد اطلاعات میشود، یک قسمت قضیه در پیاده سازی بستری برای انتقال اطلاعات، امنیت آن است. در یک شبکه میتوان روشهای مختلفی برای ایجاد امنیت و دیباگینگ اتخاذ نمود. به عنوان مثال می توان از روش «Captive Portals» استفاده کرد.
در این روش مهمانان شبکه را به صفحهای که مدیریت آن را برای مهمانان در نظر گرفته انتقال داد تا در آنجا عملیات «Authentication» یا به معنای فارسی آن، «احراز هویت» صورت گیرد.
در هرگونه ازین روشها شما باید به قابلیتهای سوییچ مورد نظر توجه داشته باشید. به طور مثال اگر می خواهید در شبکه از قابلیت های «NAC» و «NAP» استفاده کنید حتی باید هنگام خرید سوییچ از قابلیت «NAP/NAC» آن آگاهی پیدا کنید. یا اگر قصد تحلیل جریان دادههای هر گذرگاه دلخواه خود در شبکه را دارید باید ببینید آیا سوییچ مورد نظر قابلیت « Mirroring» را پشتیبانی میکند یا خیر!
میزان مصرف انرژی
مهمترین مساله این روزهای مدیریت شبکه که حدود سه ساله مورد بحث قرار گرفته، مساله جلوگیری از گرمایش زمین و کاهش میزان CO2 در محیط زیست است. این مساله باعث شده که تولیدکنندگان محصولاتی کم مصرف تر بسازند و بحثی به نام «Green Ehternet» را بوجود آورند.
در تولید دستگاههای سوییچ با توجه به روشن بودن دائمی آنها و مصرف زیادی انرژی این دستگاهها، این واژه در میان تولیدات جدید بسیار شنیده میشود و هم اکنون یکی از مهم ترین فاکتورهای پیش رو خریداران و مدیران شبکه می باشد.