سیپ ترانک یا SIP Trunk چیست
سیپ ترانک یا SIP Trunk چیست خدمتی است که از سوی ارائه دهنده سرویس ارتباطی عرضه میشود. این سرویس برای نظارت بر اتصال صدا روی اینترنت یا ویپ (VoIP) بین یک سیستم تلفنی و شبکه تلفن سوئیچ شده عمومی (PSTN)، از پروتکل استفاده میکند.
از SIP برای برقراری تماس، مدیریت آن و خاتمه آن استفاده میشود.
سیپ ترانک معمولا به عنوان جایگزینی برای رابطهای نرخ اولیه دیجیتال ( PRIs) به فروش میرسد که بر مبنای مالتی پلکسینگ تقسیم زمانی ( TDM) استوار است. سیپ ترانک به صورت گستردهای از سوی ارائه دهندگان خدمات ارتباطی در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار میگیرد، که بسیاری از آنها برای جایگزینی سرویسهای مبتنی بر TDMشان از سیپ ترانک استفاده میکنند. ارائه دهندگان سرویسها با تحویل سیپ ترانک یا SIP Trunk روی شبکه موجود یا زیر ساخت شبکه MPLS میتوانند هزینهها و پیچیدگیهای مدیریتی مرتبط با پلتفرمهای میراث دیجیتال را کاهش دهند، حال آنکه ویژگیهای نظارت مضاعفی را نیز فراهم میکنند.
مزایای سیپ ترانک یا SIP Trunk چیست
برای اینکه بدانیم سیپ ترانک یا SIP Trunk چیست باید با دیدگاه مشتریان و کاربران این سرویس آشنا شویم.
از نقطه نظر مشتریان، سیپ ترانک انعطاف خرید بیشتری را در مقایسه با TDM دارد.
ترانکهای TDM معمولا از حداقل ۲۳ کانال صدا پشتیبانی میکنند در حالیکه ترانکهای سیپ میتوانند در هر تعدادی خریداری شوند بدون آنکه به مدار شبکه گسترده اختصاصی (WAN) نیاز باشد. ممکن است مشتریان، ترانکهای سیپ را روی خدمات WAN موجود، اتصالات WAN اختصاصی یا حتی شبکه عمومی پیاده کنند.
معماری سیپ ترانکینگ
معماریهای سیپ ترانک معمولا برای کنترل کننده حریم جلسات ( SBC) فراهم میشود تا اتصال بین سیپ ترانک و سیستم تلفن را در محل انجام دهد. SBCها یک نقطه مرکزی را برای مدیریت امنیت، سیاستگذاری روتینگ تماس، طرحهای شماره دهی و تغییر کدهای کودِکهای صوتی فراهم میکنند.ارائه دهندگان سیپ ترانکینگ احتمالا خدمات مضاعفی را ارائه میکنند، از جمله:
- رمزگذاری تماسهای صوتی برای برآوردن نیازهای امنیتی؛
- روتینگ تماسها به سرویس تماسهای اضطراری، با در اختیار داشتن اطلاعات مکانی مناسب تماس گیرنده؛
- اصلاح خرابیها به منظور پشتیبانی از ترانکها و مکانها؛
- توانایی نظارت بر ترانکها از طریق رابط مبتنی بر وب؛
- ارتباط داخلی با شبکههای سلولی تا تماس برقرار شده با تلفن همراه بر روی تلفن دسکتاپ نیز زنگ بخورد؛
- محافظت در برابر کلاهبرداری اینترنتی؛
- محافظت محرومسازی از سرویس (DoS)؛
- شماره تلفنهای داخلی مجازی، از جمله خدمات 800 شمارهای؛
- گزارش استفاده و عملکرد؛ و
- توانایی روت کردن تماسها به چندین مکان بر اساس حجم تماس، منبع تماس یا دیگر سیاست گذاریها.
در ادامه مطلب سیپ ترانک یا SIP Trunk چیست بهتر دیدیم تا مقایسهای بین سیپ و ویپ داشته باشیم تا موضوع بیشتر برایتان درک شود.
مقایسه سیپ و ویپ
لزوما نمیتوان مقایسه مستقیمی میان این دو صورت داد. ویپ اصطلاحی است که میتواند برای توصیف هر خدمت تلفنی مبتنی بر اینترنت استفاده شود، در حالیکه سیپ یک پروتکل ارتباطی است که برای انواع زیادی از کاربریهای ویپ استفاده میشود.
ویپ (VoIP): یک اصطلاح گسترده است که میتوان از آن برای اشاره به هر تماس تلفنی که به جای خطوط تلفنی سنتی، بر بستر اینترنت انجام میشود استفاده کرد. ویپ، به جای شبکه تلفن سوئیچ شده عمومی (PSTN)، بر اتصال دادهها برای انتقال بستههای صوتی استوار است.
سیپ (SIP): یک پروتکل است که برای آغاز، حفظ و خاتمه جلسات ارتباط مالتی مدیا در کاربستهای ویپ استفاده ميشود. پروتکلهای سیپ از ارسال سیگنال و کنترل صدا، تصویر و کاربستهای ارسال پیام حمایت میکند.
مزایا و معایب ویپ همراه با سیپ
سوئیچ کردن از PRI های سنتی به سیپ میتواند این قابلیت را به سازمانها بدهد تا بلافاصله در هزینهها صرفه جویی کنند و قفل ویژگیهای جدید و ابزارهای بهرهوری را بردارند. به منظور مقایسه دقیقتر سیپ و ویپ، بهتر است بررسی کنیم سیپ چطور میتواند ویپ را در مقایسه با سرویس تلفن اینترنت صوتی، به یک تجربه ارتباطات مالتی مدیا ارتقا دهد.
فواید ویپ همراه با سیپ
- پتانسیلی را برای صرفه جویی آنی در کاربستهای تجاری فراهم میکند چرا که به شرکتها اجازه میدهد تا فناوریها را به ارتباطات متحد شده تجمیع کند.
- چنانچه اتصال داده قطع شود، اصلاح خرابیها را برای دستگاههای موبایل امکانپذیر میکند.
- انعطافپذیری بسیار بالایی در بحث قیمت دارد چرا که به کسب و کارها اجازه میدهد تا ویژگیهای اضافی و خطها را بسته به نیازشان خریداری کنند.
- ابزارهای مدیریتی دوستدار کاربری را برای اضافه کردن خط و ویژگیها ارائه میدهد.
- میتواند به صورت یکپارچهای با کاربستهای ابری برای پیادهسازیهای ارتباطات منسجم ترکیب شود.
- ممکن است یکپارچگی درونی را با کاربستهای رایج کسب و کاری و نرم افزاری برای بهرهوری ارتقا یافته ارائه کند.
- میتواند برای خلق یک سیستم تلفنی چندگانه، با خطوط PRI موجود ترکیب شود.
معایب ویپ همراه با سیپ
- سیپ مستلزم پهنای باند اینترنت کافی است تا از خدمات کیفی پشتیبانی کند.
- کیفیت سرویس ارائه شده از طرف ارائه کنندگان سیپ ممکن است متفاوت باشد.
- مشخصههای ارائه شده از سوی فروشندگان سیپ متغیر است و ممکن است عرضهداشتهای ارتباطات متحد را شامل نشود.
سیپ یا ویپ ؟! کدام مناسبتر است؟
اگر میخواهید بدانید سیپ تکنولوژی بهتری است یا ویپ، احتمالا قصد دارید به سامانه تلفنی مبتنی بر اینترنت منتقل شوید. با این حال، سیپ و ویپ را نمیتوان به صورت مستقیم مقایسه کرد. مفیدترین پرسشی که میتوان مطرح کرد این است که آیا سرویس تلفنی ویپ صوتی، نیازهای کسب و کاریتان را برآورده میکند یا پیاده سازی سیپ به همراه ابزارهای ارتباط منسجم گزینه بهتری برایتان است.امیدواریم مطلب سیپ ترانک یا SIP Trunk چیست برایتان مفید بوده باشد و در مورد سیپ و ویپ اطلاعات کافی به دست آورده باشید.